Szép Kártya Beváltása 2013/2014 - A SZÉP kártya tolja a turizmust

A turizmus idei évre jellemző növekedési tendenciája a nyári hónapokban is folytatódik. A belföldi turizmus jó eredményeiben kulcsszerepet játszik a SZÉP kártya: júniusban 6,4 milliárd forintot, júliusban pedig közel 10 milliárd forintot költöttek el a kártyabirtokosok turisztikai és vendéglátó-ipari vállalakozásoknál.

A KSH által közölt első félévi vendégforgalmi adatok szerint 2013. január–június között a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma (3,7 millió fő) majdnem 6 százalékkal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma (9,1 millió éjszaka) közel 5 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A beutazó turizmus továbbra is markánsan emelkedik: a külföldi vendégek számában (1,9 millió fő) 8,7 százalékos, az általuk eltöltött vendégéjszakák számában (5 millió éjszaka) pedig 7,8 százalékos növekedést regisztráltak a szálláshelyek.

2013 első félévében a belföldi vendégek száma (1,8 millió fő) kicsivel több, mint 3 százalékkal, a vendégéjszakák száma (4,1 millió éjszaka) pedig 1,6 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj bevételei 70 milliárd forintot (+9,1%) tettek ki a vizsgált időszakban. A külföldi vendégektől származó szállásdíjbevétel 10,4 százalékkal, a belföldiektől származó szállásdíjbevétel 6,6 százalékkal nőtt.

A belföldi turizmus jó eredményeiben kulcsszerepet játszik a SZÉP kártya: júniusban 6,4 milliárd forintot, júliusban pedig közel 10 milliárd forintot költöttek el a kártyabirtokosok turisztikai és vendéglátó-ipari vállalakozásoknál. A három kártyakibocsátó vállalat már közel 50 ezer elfogadóhelyi szerződést kötött. Ez a több tízezer, döntően hazai, 80 százalékban vidéki kkv a SZÉP kártya bevezetése óta már közel 83 milliárd forint bevételhez jutott a kártya révén. A SZÉP kártya-bevételek hozzávetőleg 65 százaléka (54 milliárd forint) a vidéki, míg 35 százaléka (29 Mrd Ft) a budapesti elfogadóhelyeknél keletkezett.

Hogy adjunk jól cafeteriát?
A munkáltatók egyre nagyobb összegeket fordítanak a szervezeti átalakításokra, teljesítménynövelésre, hatékonyságjavításra. A cafeteria területét sem szabadna kihagyni a HR controllingból, ha azt akarjuk, hogy a juttatás a munkáltató részéről jól hasznosuló ráfordítás legyen.

A KSH adatai alapján a kereskedelmi szálláshelyek idén júniusban realizált SZÉP kártya-bevétele 40 százalékkal haladta meg az üdülési csekk és a SZÉP kártya tavaly júniusi együttes forgalmát. Jelenleg a szálláshelyek belföldi szállásdíj-bevételeinek mintegy ötöde köszönhető a SZÉP kártyának. Július végére mintegy 22 ezer munkáltató 860 ezer dolgozója rendelkezett SZÉP kártyával. 2013 első hét hónapjában a kártyákra 46 milliárd forintot töltöttek fel, a költés pedig 38,5 milliárd forintot tett ki.

Továbbra is a vendéglátás zseb a legnépszerűbb, a feltöltések 63 százaléka erre érkezett. A szálláshely zsebre az összes feltöltés 22 százaléka, a szabadidő zsebre pedig a 14 százaléka jutott. A belföldi turizmus élénkítése érdekében a kormányzat nemrég úgy módosította a SZÉP kártya szabályozását, hogy már nemcsak szálláshely-szolgáltatásért, de gyógyfürdő- és strandbelépőért is lehet mindhárom zsebről fizetni. Az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. – az egyik SZÉP kártya-kibocsátó vállalat – adatai alapján a zsebek közötti átjárhatósággal nagyon sokan élnek, hiszen a vendéglátás zseb költéseinek negyede, a szabadidő zseb költéseinek pedig a harmada szálláshelyeken történik. Összességében a munkavállalók a SZÉP kártyáikon lévő összeg 40 százalékát szálláshelyeken költik el.