Kgfb-árak-2014: november 2-án hirdetik meg a magyar biztosítók év végi kötelező biztosítási díjaikat

Várhatóan november 2-án hirdetik meg a magyar biztosítók év végi kötelező biztosítási díjaikat. Az év közben biztosítást kötő ügyfelek esetében már egy ideje emelkedik az átlagos díjszint. A drágulás most hosszú évek után először az év végi kampányra is átragadhat, pénzügyi értelemben lélegzetvételhez juttatva a biztosítókat és a közvetítőket. Az alábbiakban összefoglaljuk, mi várható a kötelező biztosítások terén a közeljövőben.

Zsugorodó piac

Mivel év végén az autósok széles tömege köt új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést a biztosítóknál, várhatóan minden társaság megvárja a végső határidőt a féltve őrzött tarifák meghirdetésére, ami idén november 2-a. Öt biztosító és három biztosítási alkusz osztotta meg velünk várakozásait az idei kgfb-kampányra vonatkozóan. A válaszokból kiderült: egy technikai változás (a saját honlapon túl immár nem két napilapban, hanem a pénzügyi felügyeletet ellátó MNB és a MABISZ honlapján kell közzétenni az új díjakat) mellett az idei kampány egy jelentősebb, pénzügyi jellegű változást is hozhat.

Megállhat ugyanis a kampányban kialakult díjak évek óta tartó esése, sőt némi emelkedés jöhet. A teljes piac díjbevételeire is kiható változást egyes hazai biztosítók már régóta, évről évre prognosztizálják, ám eddig nem következett be. A több mint fél évtizede tartó gyilkos árverseny következtében a biztosítók nemzetközi összevetésben is nagyon alacsony, idei évi 81 milliárd forint körüli kgfb-díjbevétele reálértéken közel fele (!) az egy évtizeddel ezelőtti szintnek.

Hány új kgfb-szerződést kötnek idén?

A tavalyi kampányban a PSZÁF adatai szerint 729 ezer új kgfb-szerződést kötöttek Magyarországon, ebből 480 ezret új biztosítónál. Évről évre egyre kisebb a váltók száma, ami két fő tényezővel magyarázható: 1. egyre csökken azok aránya, akiknek január 1-jén van a biztosítási évfordulójuk, hiszen a 2010 óta vásárolt gépjárművek esetében már a szerződéskötés időpontjához igazodik az évforduló. Csak fokozatos azonban az átmenet: a kampányban érintett szerződések aránya még ma is viszonylag magas, 69%-os. 2. az autósokat terhelő 30%-os baleseti adó ellenére egyre kisebb abszolút megtakarítás érhető csak el egy új szerződéssel, ugyanis az utóbbi években jelentősen csökkent a kgfb átlagdíja. A fentiek miatt a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) hétfői sajtóközleményben 310 ezerre becsülte az idén új biztosítóhoz vándorlók számát.

A saját biztosítójuknál új szerződést kötő ügyfelekkel együtt az Aegon legfeljebb 500-600 ezer új szerződésre számít, a Generali Csoporttól 300-400 ezer biztosítóváltásra és összesen 400-450 ezer új szerződésre vonatkozó válaszokat kaptunk. A Genertelnél felhívták a figyelmet, hogy a biztosítók célcsoportja jórészt már az előző években realizálta az elérhető megtakarításokat. Szerintük a biztosítók az idei évben már megváltozott szemlélettel közelítenek a kampányhoz: egyértelműen kevésbé tekintik ezt az időszakot ügyfélszerzési lehetőségnek. A K&H-nál szintén a csökkenés folytatódására számítanak, a Groupama Garancia véleménye szerint 400-500 ezer között lehet a váltók száma. Az alkuszok közül a kotelezo.hu 450 ezer körüli, a netrisk.hu 400-450 ezres, a PBA pedig 500 ezernyi új szerződésre számít, ezekben az adatokban a biztosítóváltók mellett a szimplán új szerződést kötők is benne vannak. A válaszadók saját társaságuknál is csökkenésre számítanak, a PBA mindössze a tavalyi szint 2/3-ára számít, bár nagy kérdés, hogy a korábbi kampányokból kimaradókat váltásra tudja-e valaki bírni alacsonyabb árral vagy némi plusz szolgáltatással, mert közöttük még most is sokan nyerhetnek a váltással.
kgfb
Mi lesz a díjakkal?

Az átlagdíj esése és a biztosítók eltérő stratégiája következtében tavaly átlagosan 35,9%-ot takarítottak meg az átkötéssel az autósok a PSZÁF adatai szerint. Az Aegon szerint idén várhatóan jóval kisebb lesz az elérhető megtakarítás, mivel az átlagdíjak további csökkenése nem várható. A Generali Csoport kisebb megtakarítási lehetőséget vár, és a Groupama Garancia szerint is a csökkenés irányába mutat többek között, hogy az egyes szegmensekben a legjobb ajánlatokat adó biztosítók díjai között egyre kisebbek a különbségek. A növekedés irányába hat viszont az, hogy ilyen alacsony átlagdíjak mellett az az összeg, amiért már megéri váltani, százalékosan egyre nagyobb különbséget eredményez. A K&H szerint az elérhető megtakarítási összeget nagymértékben torzíthatja a megkötött szerződések gépjármű-kategória szerinti változó összetétele. Ha az egyik évben nagyobb számban kötnek a kampányban vontatóra és tehergépkocsira szerződést, mint a következő évben, akkor az átlagos megtakarítás is alacsonyabb lesz. Ettől függetlenül azt gondolják, hogy az év végi kampányban az autósok jelentős része már nem tud akkora megtakarítást elérni, mint amire a korábbi években lehetősége volt. A netrisk.hu nem bocsátkozott tippversenybe, a PBA szerint viszont bizonyára most is lesznek olyan autósok, akik akár az éves díjuk felét is meg tudják spórolni, az évek óta átkötők azonban már csak kis százalékos megtakarítással tudnak majd váltani.

Bár ahogy az alábbi ábra mutatja, a teljes kgfb-piac átlagdíja idén 20 ezer forint körül alakulhat, a kampányban szerződést váltó ügyfelek átlagdíja a fenti ábrából kikövetkeztethetően ennél jóval alacsonyabb. Ahogy a K&H-nál felhívták a figyelmünket, az átlagdíj értéke attól függ, hogy mely szegmensekben sikeres az adott biztosító. Ha az új ügyfelek között többségében vannak a vidéki, idősebb, magas bónusz fokozatú, kis teljesítményű járművel rendelkező ügyfelek, akkor lényegesen alacsonyabb átlagdíj jön ki, mint abban az esetben, ha az új ügyfelek jelentős része budapesti. Tovább árnyalja a képet, hogy az egyes gépjármű-kategóriák díjai is jelentősen különböznek. Ha egy biztosító nem csak a személygépjárművekre fókuszál, hanem a motorkerékpárokra, mopedekre is, akkor azok lényegesen alacsonyabb díja miatt összességében alacsonyabb átlagdíjat is mutat a portfoliója.

Az Aegonnál mindenképpen minimális díjemelkedésre, esetlegesen stagnálásra számítanak. A Generali-Providencia rámutatott: Magyarországon már most is a legalacsonyabbak a kgfb díjak a régióban, ezért jelentős díjcsökkenésre nem számítanak. Ők azonban nem szeretnének a szolgáltatás rovására árversenybe bocsátkozni, de előfordulhat a kampány során olyan biztosító, amely az ügyfélszerzési célokat előtérbe helyezve, akár irreálisan alacsony árakkal jön elő. Várakozásaik szerint a piaci átlagdíj 4-5%-kal magasabb lesz, mint az elmúlt évben, a Genertelnél úgy vélik, az emelkedés az 5%-ot is meghaladhatja. A Groupama Garancia szakértői úgy vélik, néhány szegmensben még elképzelhető kis mértékű csökkenés, de összességében várhatóan emelkedni fognak a díjak. A kotelezo.hu enyhe díjemelkedést vár. Az évközi kötelező díjak emelkedése már látható, várhatóan a naptári évfordulós kampányban is ez lesz a tendencia, mivel a díjak már nagyon alacsony szinten vannak, nincs bennük több “tartalék” – húzták alá. A netrisk.hu várakozásai szerint enyhe, mintegy 5-8 százalékos emelkedésre van kilátás, az átlagos díjszint jó eséllyel a 12-13 ezer forintos intervallumba kerül majd. A teljes költségstruktúrát figyelembe véve szerintük eddig is indokolt lett volna egy emelkedő díjkorrekció, az idei évközi adatokból is egyértelműen látszik ez a tendencia. A PBA szerint a díjak enyhe növekedése jót tenne a piacnak, de körülbelül 5% csökkenés még elképzelhető az idén is. A díjváltozás mindig jó alkalom az ügyfelek megszólítására, vagyis a kgfb egyfajta kopogtatótermék lehet a közeljövőben is.

Dráguló évközi kötelező biztosítások

Míg a “kampányos” üzleteknél többségben vannak a magas bónuszos ügyfelek, addig az évközi üzleteknél eltolódik az arány az A0-s ügyfelek felé, amelyek díja jelentősen magasabb az alkalmazott bónusz szorzók miatt, így nehéz az év végén és az évközben váltók díjait összehasonlítani – hívta fel a figyelmet a K&H, csakúgy, mint más biztosítók is. Az Aegon elárulta: évközi átlagdíjuk 20-30%-kal volt magasabb a kampányban kialakultnál. A Generalinál az évközi átlagdíj 28 ezer forint körül alakult, ami a kampányidőszaki díjakhoz képes 30%-kal magasabb, a Groupama Garanciánál pedig 50% a különbség. Az online csatornák még nagyobb különbségeket mutatnak: a Genertel és a Netrisk 90% körüli, a kotelezo.hu 70% körüli mértékben magasabb díjat mutatott ki az évközi szerződések esetében. A PBA-nál nagy a szórás, az átlag 10-15% körül alakult.

A biztosítók közötti díjbevétel-sorrendet, amelyben az Allianz kiterjedt meglévő állományának köszönhetően ma is piacvezető, egyre inkább az évközi szerződések határozhatják meg, igaz, a szerződésváltások intenzitása egyelőre ezen autósok körében jóval kisebb, mint az erőteljesebb marketingtevékenységgel járó kampányban váltóknál. Néhány év múlva azonban már az előbbiek kerülhetnek többségbe.

Jön a direkt kárrendezés?

A Portfolio.hu kérdéseire választ adó biztosítók és alkuszok nem számítanak igazán nagy újdonságokra a biztosítások által kínált szolgáltatások területén az idei kampányban. A kiegészítő biztosítások, pótlólagos fedezetet nyújtó termékek és kényelmi szolgáltatások azonban még dominánsabbak lehetnek, mint az elmúlt években, hiszen a díjszint most már egyre kevésbé terepe a biztosítók közötti versenynek. Jelenleg azonban az ügyfelek számára még mindig a díjszint az elsődleges választási tényező.

A díjverseny háttérbe helyezését és a szolgáltatási verseny erősödését segíthetné, ha egységesen bevezetnék Magyarországon a direkt kárrendezést. Ez lehetővé tenné, hogy az autósok a balesetet követően ne azzal a biztosítóval egyezkedjenek, amelyik ellenérdekelt a kárrendezésben. A baleset után a keletkezett kárt az a biztosító állná, akivel a kárt elszenvedő fél áll szerződéses kapcsolatban. A jegybankba később beolvadt PSZÁF ezzel kapcsolatban szeptemberben egy vitaanyagot is közzétett, ám intézményesült, minden piaci szereplő által kötelezően alkalmazandó formájára még várni kell.