Ingyenes étkezési térítés 2015: gyermekétkeztetés normatív támogatása 2015

Egyfajta többletfinanszírozást kapnak az önkormányzatok 4 feladat ellátásához - összesen 17 milliárd forintot. A gyermekétkeztetés 4 milliárd forintot kap, s erre mintegy 1700 önkormányzatnak lesz jogosultsága – ez a hír jelent meg a Belügyminisztérium honlapján. Megkerestük az illetékeseket, hogy további részleteket tudjunk meg ezzel kapcsolatban.

- Mit jelent pontosan az, hogy többletfinanszírozás? Miért van erre szükség?

- Az önkormányzatoktól 2015 januárjától folyamatosan érkeznek jelzések az új finanszírozási rendszer gyakorlati működésével kapcsolatosan, melyekről Jelentés készült a Kormány részére. A Kormány megtárgyalta és elfogadta az önkormányzatok által jelzett 2015. évi költségvetési problémákról szóló – a belügyminiszter és a nemzetgazdasági miniszter közös – Jelentését, mely részletesen feltárta a rendszerjellegű megoldást igénylő problémák körét. Ezek esetében a többletforrás biztosítása még az idén szükséges, amely 2016-től rendszer jelleggel beépül a költségvetési törvény szerinti finanszírozásba:

1. Beszámítás részleges visszapótlása
2. Korábban a Megyei Intézményfenntartó Központ által fenntartott köznevelési intézmények működtetése
3. Gyermekétkeztetés
4. Egyes szociális alapszolgáltatási és gyermekjóléti alapellátási feladatok

A Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló  törvény (a továbbiakban: 2015. évi költségvetési törvény) 4. mellékletének 2. pontja 20 milliárd forint összegű forrást biztosít a közfeladatok átalakításával összefüggő, év közben jelentkező szerkezetátalakítási kiadások finanszírozására. Ezen előirányzat terhére kerül biztosításra az említett területeken a 1313/2013. (VI. 11.) Korm. határozat 1. pontjában jelzett nagyságrendű többletforrás. A Szerkezetátalakítási tartalék felhasználásának szabályait a 22/2013. (VI. 11.) BM rendelet (a továbbiakban: BM rendelet) szabályozza. A hatályos jogszabályok alapján a települési önkormányzat az általa fenntartott óvodában és a közigazgatási területén az állami intézményfenntartó központ által fenntartott nevelési-oktatási intézményben a gyermekek és a tanulók számára biztosítja az étkezést. Az ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés támogatása jogcímen nyújtott költségvetési támogatás összege – bár 68 000 Ft/főről 102 000 Ft/főre emelkedett az idei költségvetési törvényben – nem nyújt megfelelő anyagi biztonságot egyes települések részére az étkeztetési feladatok ellátása tekintetében. Továbbá problémát jelent azokon a településeken a feladat ellátása, ahol az intézmény korábban megyei fenntartásban volt, illetve ahol magas a más településről bejáró gyermekek, tanulók száma. E finanszírozási nehézségek kezelésére szolgál a Szerkezetátalakítási tartalék terhére nyújtandó gyermekétkeztetési kiegészítő támogatás.

- Milyen adatokat kell szolgáltatniuk az önkormányzatoknak július 10-ig ehhez? Minden önkormányzattól várják ezeket az adatokat?

- A BM rendelet 3. melléklete tartalmazza azt az adatlapot, amelyen az önkormányzatok a támogatási igényüket jelzik. Ennek megfelelően adatot szolgáltatnak az önkormányzatok étkeztetést biztosító intézménytípusonként
· az étkeztetett gyermekek számáról, azon belül a normatív kedvezményben részesülő, illetve nem részesülő gyermekek számáról,
· arról, hogy az étkeztetésben részesülő gyermekek közül hányan rendelkeznek lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel az étkeztetést biztosító településen,
· az étkeztetéshez kapcsolódó kiadásokról (nyersanyagköltség, rezsiköltség, azon belül személyi és dologi kiadások),
· az étkeztetéshez kapcsolódó bevételekről.

Támogatási igényt csak a BM rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő önkormányzatok nyújthatnak be, így azok a települések szolgáltatnak adatot, amelyek a költségvetési törvény szerinti Ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetési támogatása jogcímen támogatásban részesülnek és az egy főre jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 25 000 forintot. (Az adóerő-képesség a 2014. I. félévi beszámoló alapján a helyi iparűzési adóalap 1,4%-át jelenti.).

- Ezt a pénzt konkrétan mire fordíthatják? Hogyan kell elszámolniuk ennek elköltéséről?

- A támogatást az önkormányzatok a 2015. évi gyermekétkeztetési feladataik ellátására fordíthatják. A támogatható célok körét a támogatás jóváhagyását követően kiadott támogatói okirat rögzíti majd. Az önkormányzatok a támogatást legkésőbb 2015. december 31-éig használhatják fel és december 31-i fordulónappal az éves beszámoló keretében és rendje szerint számolnak el vele.

- Mit értenek itt pontosan gyermekétkeztetés alatt? A nevelési és oktatási intézményekben lévő gyerekekre gondolnak vagy a bentlakásos intézményekre is?

- Az önkormányzatok kötelező feladata a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján a törvényben meghatározott intézménytípusokba (bölcsőde, óvoda, általános iskola, középiskola, diákotthon, kollégium) járó gyermekek, tanulók napi háromszori étkeztetésének biztosítása.

- Mikor kapják meg ezt a pénzt az önkormányzatok?

- Az előleg június 28-áig kerül folyósításra, majd a támogatási igények elbírálását (augusztus 15.) követően a támogatásból fennmaradó rész folyósítása két egyenlő részletben, augusztus 26-áig és november 25-éig történik.

- Nem pontosan értem, hogy ha július 10-ig kell adatot szolgáltatniuk az önkormányzatoknak ehhez, akkor mi alapján kapnak majd előleget már június 28-ig?

- Annak érdekében, hogy az önkormányzatok mielőbb többletforráshoz jussanak a gyermekétkeztetési feladataik ellátásához, a kiegészítő támogatás egy része előleg formájában kerül folyósításra az önkormányzatok részére 2015. június 28-ig. Az előlegek összegét településsorosan a BM rendelet 4. melléklete tartalmazza. Az előleg összegének meghatározása egy fajlagos keretösszeg, a kedvezmények étkeztetésben részesülők száma és az önkormányzat adóerő-képessége alapján történt.

- Számszerűsítve: hogyan osztják el ezt a 4 milliárd forintot az 1700 önkormányzat között. Egyenlő arányban (ez esetben kb. 2,3 millió forint jut egy-egy önkormányzatnak) vagy egyéb szempontok szerint? Ha egyéb módon, akkor milyen szempontok szerint?

- A támogatás megállapítása a BM rendelet szerinti jogosultsági feltételeknek megfelelő önkormányzatok esetében az élelmezés teljes éves elismert költségének és az élelmezéshez kapcsolódó bevételek – ideértve az Ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés támogatása jogcímén kapott támogatást is – elismert éves összegének különbsége alapján, az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége figyelembevételével történik.
A támogatás mértéke nem haladhatja meg a támogatás alapjának
· 75%-át, ha az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége nem éri el a 10 000 forintot, vagy az igénylő nemzetiségi önkormányzat,
· 50%-át, ha az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége 10 001 és 20 000 forint közötti,
· 25%-át, ha az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége 20 001 és 25 000 forint közötti.